Departement MOW trekt eropuit!

in
MOW Mag

Over de grenzen kijken verruimt je blik. Daarom trekt het Departement MOW geregeld naar het buitenland: om zijn expertise met anderen te delen en om zelf ook inspiratie op te doen. Waar reisden onze collega’s de afgelopen maanden zoal naartoe?

 

"Drie maanden Zuid-Amerika: fantastisch!"

Daan en zijn vriendin in Peru.

Afgelopen lente vertrok MOW’er Daan Ceulemans met zijn vriendin naar Zuid-Amerika. Het koppel wilde er enkele maanden met z’n tweetjes tussenuit. Het werd een onvergetelijke ervaring. 

"We kozen voor Zuid-Amerika omdat je er makkelijk met de bus kunt reizen, en omdat het continent veel te bieden heeft op het vlak van natuur en cultuur”, vertelt Daan. “Ons voorbereiden deden we niet: we boekten vliegtickets naar het magische Rio de Janeiro en drie maanden later zouden we via Quito, aan de andere kant van Zuid-Amerika, terug naar België vliegen. Hoe of wat, dat zouden we ter plaatse wel zien. Het ideale recept voor een boeiende reis!”

18.000 km verwondering

In totaal bezocht het koppel zes landen: Brazilië, Argenti- nië, Chili, Bolivia, Peru en Ecuador. “Met de bus hebben we zo’n 18.000 kilometer afgelegd”, zegt Daan. “We hebben prachtige natuur gezien, ontzettend leuke dingen gedaan, veel bezienswaardigheden bezocht en fantastische mensen ontmoet. Vooral de trektocht naar de zoutvlakten van Uyuni (Bolivia), het beklimmen van de Machu Picchu (Peru) en de vijfdaagse trektocht door het Amazonewoud zullen me altijd bijblijven.”

 

"Thailand kampt met dezelfde transportuitdagingen als wij"

Sarina Motmans, Joke Bamps, Barbara Vansompel en Stijn Vos met gids in Thailand.

In kaart brengen hoe Thailand met transportuitdagingen omgaat: dat was het doel van Sarina Motmans (Haven & Waterbeleid), Joke Bamps (Algemeen Beleid), Barbara Vansompel (Maritieme Toegang) en Stijn Vos (Waterbouwkundig Laboratorium) tijdens hun studietrip naar Azië afgelopen zomer.

Van 13 tot 24 juli bezocht het viertal in Thailand grote infrastructuurprojecten en wisselden ze ter plaatse expertise uit. Tijdens hun reis trokken ze onder meer naar de havens van Bangkok en Laem Chabang, het containerdepot in Lat Krabang, het distributiecentrum Tesco Lotus en het Royal Irrigation Department. Ze voeren mee met een baggerschip en namen een kijkje in de metro van Bangkok, die momenteel wordt uitgebreid met een snelle lijn rond de stad.

Modal shift promoten

“Hoe verschillend de cultuur ook mag zijn, Thailand kampt deels met dezelfde uitdagingen als Vlaanderen”, vertelt Sarina Motmans. “De Thaise havens moeten steeds meer rekening houden met de mening van omwonenden. De ruimte is beperkt en overleggen met buren en andere stakeholders is de boodschap. Ook op logistiek vlak zijn er veranderingen. Momenteel vervoeren de havens hun goederen nog grotendeels met vrachtwagens landinwaarts. Maar die vrachtwagens staan steeds vaker stil. De overheid probeert de binnenvaart en vooral het spoorwegvervoer extra te promoten door meer en betere infrastructuur aan te bieden.”

Druk verkeer

Net als Vlaanderen streeft de Thaise overheid naar compactere steden met voldoende openbaar vervoer. “Dat moet leiden tot kortere reisafstanden, minder auto’s, een beter ruimte- en energiegebruik en een betere toegang tot jobs en diensten”, aldus Joke Bamps. “In Bangkok wordt de metro uitgebreid. Door de vele files zoekt Thailand ook alternatieven voor het traditionele vrachtvervoer. Het distributiecentrum Tesco Lotus levert steeds vaker ’s nachts, ook omdat vrachtwagens tijdens de piekuren niet op de autosnelwegen mogen. In Vlaanderen experimenteren we ook al enkele jaren met leveringen buiten de piekuren.”

Leerrijke ervaring

De trip naar Thailand was erg leerrijk, zeggen de collega’s eensgezind. “Thailand en Vlaanderen kijken vanuit een andere invalshoek naar gelijkaardige problemen. Het is boeiend om die verschillen te zien en er inspiratie uit te halen. En het reizen met collega’s was zeker ook een meevaller!”

 

"De nieuwe sluizen aan het Panamakanaal maakten indruk"

De werkzaamheden aan de nieuwe sluizen.

MOWer Wim De Cock (Maritieme Toegang) is al tien jaar betrokken bij de uitbreiding van het Panamakanaal. Hij maakte deel uit van het Frans-Belgische team dat in 2005 het concept van de nieuwe sluizen uittekende. Dit voorjaar trok hij opnieuw naar Panama, samen met zijn collega Sofie Nullens, om het resultaat te bewonderen.

Het Panamakanaal in Centraal-Amerika verbindt de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan. Het kanaal is 80 kilometer lang en ligt 30 meter boven de zeespiegel, tussen de bergen. Sluizencomplexen brengen de schepen omhoog en weer naar beneden.

Gigantisch

Wim De Cock en Sofie Nullens verbleven van 8 tot 16 mei in Panama. Ze bezochten de bestaande sluizen en namen een kijkje in de nieuwe sluizencomplexen, die veel groter zijn. “De huidige sluizen zijn te smal en te ondiep om grote containerschepen door te laten”, vertelt Wim De Cock. “De nieuwe sluizen zijn 55 meter breed, 18,3 meter diep en 427 meter lang. Het hele project is zo’n tien keer groter dan de bouw van de Deurganckdoksluis. Zo’n enorme onderneming, dat maakt toch wel indruk. In het voorjaar van 2016 wordt het complex in gebruik genomen, ongeveer tegelijk met de Deurganckdoksluis.”

Uitwisseling

De ingebruikname van de nieuwe sluizen wordt in Panama grondig voorbereid. “Tijdens onze tocht van de ene kant van het Panamakanaal naar de andere, bezochten we een miniversie van het kanaal”, vertelt Sofie Nullens. “Daar kunnen loodsen en kapiteins ‘in real time’ oefenen hoe ze de nieuwe sluis moeten invaren.” In het weekend bezochten de twee collega’s ook enkele toeristische plaatsen, zoals een stadspark en het oude stadsdeel Casco Viejo. “Maar het boeiendste was toch het uitwisselen van expertise met de professionals ter plaatse. Zij maakten uitgebreid tijd voor ons, we bespraken technische problemen en zij gaven ons aandachtspunten mee voor onder meer de Nieuwe Sluis in Terneuzen.”

 

Wat leerden vier Thaise stagiairs in Vlaanderen?

Thaise stagiairs op bezoek in Vlaanderen.

Van 18 tot 29 mei verbleven vier Thaise medewerkers van de haven van Bangkok in Vlaanderen. Ze kregen hier een ‘on the job’-training over baggeren en peilen. Het werd een praktijkstage om u tegen te zeggen!

De Thaise medewerkers waren op heel wat plaatsen welkom: bij het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), nv De Scheepvaart, het Waterbouwkundig Laboratorium, de havens van Antwerpen en Zeebrugge en zelfs in de baggerbedrijven Jan De Nul en DEME. Een mooie mix tussen overheid en bedrijven.

Gerichte vragen

De leden van de delegatie werken in Bangkok respectievelijk als kapitein en ingenieur op een baggerschip, en als cartograaf en afdelingshoofd van de peildienst. Daardoor konden ze in Vlaanderen gerichte vragen stellen over bagger- en peilproblemen in Thailand. Het viertal kreeg een boeiend programma voorgeschoteld:

* In de haven van Antwerpen kreeg de delegatie uitleg over de haven en de peilactiviteiten. Sluizen blijken in Thailand erg zeldzaam te zijn: een bezoek aan het sluizencomplex van Ham later in de week viel dan ook zeer in de smaak. In de namiddag voer de delegatie met een peilboot door de haven.

* Bij MDK legde het hydrografieteam uit hoe baggeren en peilen gebeurt op de Noordzee en in jachthavens. De theorie werd concreet gemaakt tijdens een vaart met de peilboot Ter Streep.

* Het Waterbouwkundig Laboratorium legde zijn werking uit en deelde zijn kennis over onder meer de sedimentatieproblematiek van de haven van Zeebrugge.

* In de haven van Zeebrugge kon de delegatie meevaren met een baggerboot. Vooral de omvang van het schip en de gebruikte technieken trokken de aandacht.

* Het baggerbedrijf Jan De Nul toonde de vele simulatiemogelijkheden van het bedrijf en de afdelingen waar onderdelen van baggerschepen worden gebouwd. In de namiddag voer het gezelschap met een baggerboot naar de ingang van de Waaslandsluis.

* nv De Scheepvaart deelde zijn ervaringen met peil- en baggeractiviteiten en trok naar het sluizencomplex van Ham, waar aandacht was voor de sluizen en de pompinstallatie.

* Tot slot trok de delegatie naar baggerbedrijf DEME, dat indruk maakte met een bezoek aan de ontwateringsinstallatie AMORAS en een baggervaart op de Schelde.

Winnaars

Zowel de Thaise als de Vlaamse partners waren tevreden over het werkbezoek, waarbij heel wat kennis en expertise werden gedeeld. Bagger- en peiltechnieken zoals de sweeper en de cutter-dredgertechniek bleken interessante concepten te zijn voor Thailand. Met één Vlaams concept, de onderwatercellen voor de opslag van slib, heeft de delegatie inmiddels zelfs een innovatiewedstrijd van de Port Authority of Thailand gewonnen! Een mooie prestatie, die ongetwijfeld nieuwe deuren zal openen voor Vlaanderen.