Gigantische deuren staan eindelijk in de Deurganckdoksluis

in
MOW Mag

Vier sluisdeuren en twee spoor- en wegbruggen voor de Deurganckdoksluis: daarmee arriveerde het Chinese schip Zhen Hua op 25 mei in de haven van Antwerpen, na een zeereis van twee maanden. De kolossale lading woog niet minder dan 12.000 ton en kostte zo’n 25 miljoen euro. Afgelopen zomer werden de sluisdeuren via de Waaslandhaven de Deurganckdoksluis ingevaren: een huzarenstukje.

Begin mei werd de grootste sluis ter wereld onder water gezet. De gigantische sluisdeuren, van de Chinese staalconstructeur ZPMC, arriveerden enkele weken later per schip. Die deuren moeten het waterniveau van de sluis regelen. Ze zijn 70 meter lang, 11 meter breed en wel 27 meter hoog, om ook de grootste containerschepen door te laten. Elke sluisdeur weegt zo’n 2.000 ton. Het lossen van het schip en het invaren en installeren van de sluisdeuren gebeurde tussen juni en oktober. Per losbeurt zonk het schip ongeveer 9 meter dieper, zodat het vaartuig en de deuren deels onder water kwamen te liggen, maar wel bleven drijven. Het kraanschip Brabo schoof ze vervolgens op een ponton, zodat ze via de Waaslandhaven naar de sluis konden drijven. Daar werden de sluisdeuren in hun definitieve positie geplaatst. Die plaatsing was een technisch hoogstandje, want de sleuven waarin de deuren passen laten nauwelijks 5 centimeter speling toe. Momenteel leggen de havenpartners de laatste hand aan de sluisinstallatie. In maart 2016 zouden de eerste schepen door de Deurganckdoksluis moeten varen.

1 SLUISDEUR

70 meter lang / 11 meter breed / 27 meter hoog / 2000 ton