Jaarrapport Verkeerscentrum 2016: "Avondfiles op Vlaamse snelwegen zijn fors gegroeid"

in
MOW Mag

In 2016 werden de ochtendfiles op de Vlaamse snelwegen amper langer, maar de avondfiles zijn wel fors gegroeid. Dat blijkt uit het nieuwe jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum. “De ringwegen rond Brussel en Antwerpen blijven de grootste knelpunten: tijdens de avondspits zorgen ze voor 52 procent van alle files”, weet woordvoerder Peter Bruyninckx.

Het verkeer op de Vlaamse snelwegen is vorig jaar opnieuw toegenomen, met 0,8 procent op werkdagen en 1,4 procent op zaterdag. De stijging is volledig te wijten aan het groeiende autoverkeer, want de hoeveelheid vrachtverkeer stagneerde na de invoering van de kilometerheffi ng voor vrachtwagens in april 2016. Het autoverkeer viel enkel in de maand april lichtjesterug, mogelijk als een gevolgvan de aanslagen van 22 maart.

Verzadiging alom voelbaar

“De gemiddelde ochtendfile op werkdagen is met 145 kilometer nauwelijks langer geworden. Maar de file in de avondspits groeide van 105 kilometer in 2015 naar 121 kilometer in 2016”, vertelt Peter Bruyninckx. “De toename van de avonddrukte is algemeen en doet zich voor in elk seizoen. Er is duidelijk sprake van een oververzadiging, die het wegennet extra kwetsbaar maakt. Zodra er één incident of ongeval gebeurt, loopt het verkeer helemaal vast.”

R0 en R1 grootste pijnpunten

De ringwegen rond Antwerpen en Brussel blijven de grootste pijnpunten. In de avondspits zijn ze goed voor ruim de helft van alle files. Vrijwel de hele top 40 van de drukste wegstukken situeert zich op de R1 en de R0. De twee ringwegen domineren ook de top 40 van de meest verzadigde wegvakken. Peter Bruyninckx: “De zone bij het UZ Jette op de R0 is het meest verzadigde stuk snelweg van heel Vlaanderen. En de files blijven er toenemen.

De file in cijfers

  • Het drukste wegvak van Vlaanderen ligt op de R1 tussen Berchem en Antwerpen-Oost. Op werkdagen moet dat wegvak 137.500 tot 139.500 voertuigen verwerken.
  • De drukste zones op de R0 liggen tussen Machelen en Zaventem en tussen Wemmel en UZ Jette. Op werkdagen passeren daar 101.500 tot 104.000 voertuigen.
  • Er rijdt tweemaal zoveel vrachtverkeer op het zuidelijke deel van de R1 (tot 26.000 vrachtwagens) als op de Ring rond Brussel (hooguit 13.000 vrachtwagens).
  • De filekampioen is de Kennedytunnel richting Nederland. De fileduur nam hier in 2016 met maar liefst 70 minuten toe: op werkdagen staat er nu 10 uur file.
  • Op de E313 tussen Tessenderlo en Lummen is in twee jaar tijd een structurele filezone ontstaan van zo’n 10 kilometer tijdens de avondspits, met als piek tot 1 uur file.

Ook in Antwerpen steeg de filezwaarte (de combinatie van filelengte en -duur, nvdr) tijdens de avondspits met 22 procent. Omdat de filezwaarte rond Brussel in 2016 ‘maar’ met 7 procent groeide, is de filezwaarte in Antwerpen nu de grootste.” Het volledige rapport Verkeersindicatoren 2016 is beschikbaar op www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/verkeersindicatoren/ overzicht.

Verschenen in