PIEK 2 onderzoekt leveringen buiten de spitsuren

in
MOW Mag

Files zorgen voor vertraging en belasten de mens, het milieu en de maatschappij. Om het spitsverkeer te ontlasten, onderzocht het PIEK 2-proefproject of vrachtwagens ook in de dagrand (de vroege ochtend en de late avond) goederen kunnen leveren. De onderzoekers testten geluidsarm materiaal en chauffeurs kregen een speciale opleiding. Het resultaat: minder files, veiligere wegen en efficiëntere leveringen.

Het PIEK 2-proefproject van de Vlaamse overheid liep van november 2013 tot mei 2015 en onderzocht hoe het goederenvervoer van en naar supermarkten efficiënter en duurzamer kan verlopen. 58 Vlaamse steden en gemeenten werkten eraan mee, net als vijf grote distributiebedrijven (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl) en een breed partnerschap van overheden, verenigingen en academici. Het project bestond uit twee grote luiken: uitgebreide akoestische onderzoeken, die het geluidsniveau van leveringen in kaart brachten, en het opzetten van een brede dialoog over stedelijke distributie. Dat laatste gebeurde via thematische infosessies en stakeholdersplatformen in zes Vlaamse steden en gemeenten.

Overtuigende resultaten

De resultaten van het pilootproject liegen er niet om: leveringen in de dagrand zorgen voor minder files, veiliger (spits)verkeer, een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Een goed opgeleide chauffeur met een aangepaste vrachtwagen en geluidsarm laad- en losmateriaal kan de geluidshinder tot een minimum beperken. Die mooie resultaten werpen ook vruchten af buiten de proeftuin. Zo werd op 10 juli de nieuwe geluidsregelgeving voor goederenbelevering aan supermarkten een eerste keer principieel goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Dat moet de weg effenen voor een specifiek wettelijk kader voor leveringen in de dagrand vanaf 2016. De brede dialoog die PIEK 2 op gang bracht, vormt een basis voor andere lokale overheden die aan de slag willen met stedelijke logistiek.