Primeur voor havenmissie naar Zuid-Amerika

in
MOW Mag

“Vlaamse havens bundelen voor het eerst hun krachten”

 

Van 11 tot 20 november 2015 trokken de Vlaamse havens en bedrijven op handelsmissie naar Brazilië en Chili. Hun doel: de economische banden met twee topregio’s in Zuid-Amerika versterken. Het werkbezoek werd een succes: “We slagen er eindelijk in om de Vlaamse havens als een totaalpakket op de kaart te zetten.”

 

Voor de jongste havenmissie naar Brazilië en Chili kon Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een sterke delegatie rekenen. Onder anderen secretaris-generaal van het Departement MOW Filip Boelaert, gewestelijk havencommissaris Jan Blomme, afdelingshoofd Haven en Waterbeleid Ilse Hoet en FITA-directeur Geert Van Cappellen tekenden present. Het Braziliaanse luik van de missie werd georganiseerd door Flanders Investment & Trade (FIT), Flanders International Technical Agency (FITA) en het Departement MOW. Het Chileense deel werd grotendeels getrokken door Voka Antwerpen.

Economische grootmacht

Brazilië is een opkomende economische grootmacht die veel perspectieven biedt als partner voor de Vlaamse havens. Het land groeide in het jongste decennium uit tot de zesde grootste economie ter wereld. In 2014 was de wereldwijde bilaterale handel met Brazilië goed voor meer dan 5 miljard euro.

“Chili kan dan weer beschouwd worden als het meest stabiele land van Zuid-Amerika”, weet Filip Boelaert. “Het is een innovatieve economie, je kunt er makkelijk zakendoen en het land voert een gezond financieel beleid. De hoofdstad Santiago staat zelfs in de top 20 van beste steden om een start-up op te richten. Zowel Chili als Brazilië maakt deel uit van belangrijke economische allianties en groeimarkten.”

Eerste echte samenwerking

Historisch heeft Vlaanderen een sterke band met Zuid-Amerika. De havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende onderhouden goede relaties met Chili en Brazilië, en FITA organiseert geregeld kleinere sectorale handelsmissies. “Maar de missie van november was een belangrijke mijlpaal: voor het eerst sloegen onze havens de handen in elkaar om Vlaanderen als havenregio en als poort naar Europa op de kaart te zetten”, zegt Jan Blomme. “Flanders Port Area wordt zo een sterke realiteit. Als gewestelijk havencommissaris ben ik daar heel blij om.”

“Tot voor kort beconcurreerden de Vlaamse havens elkaar. Maar tijdens deze missie waren ze voor het eerst concullega’s in plaats van concurrenten”, beaamt ook Ilse Hoet. “In de toekomst willen we nog meer zulke missies lanceren. Ministeriële handelsmissies kunnen deuren openen die voor individuele bedrijven gesloten blijven.”

Elke haven haar specialiteit

In een globaliserende wereld is het logisch dat de Vlaamse havens er samen op uit trekken om promotie te voeren. “Vanuit buitenlands perspectief liggen onze havens op wandelafstand van elkaar”, zegt Ilse Hoet. “De sterkte van hun samenwerking ligt in de verschillende klemtonen die ze leggen: Oostende focust op blue energy en nieuwe technologie, Antwerpen en Zeebrugge op containers en Gent zet in op bulktransport.”

Tijdens de missie presenteerde Flanders Port Area zich als één havengebied dat verschillende specialisaties aanbiedt. “Door bijvoorbeeld één tarief te hanteren voor speciale diensten aan buitenlandse rederijen spelen we makkelijker in op de vragen en wensen van potentiële zakenpartners”, zegt Jan Blomme.

“Historische trendbreuk”

“De Havenmissie naar Brazilië en Chili was een historische trendbreuk", meent Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "Voor het eerst bundelden de vier Vlaamse havens hun krachten, in plaats van elkaar vliegen af te vangen. De havens van Zeebrugge en Antwerpen hebben bovendien in Santiago beslist om ook echt commercieel te gaan samenwerken. Slim, want zo worden ze niet tegen elkaar uitgespeeld en kunnen ze met een wervend project nog meer klanten aantrekken. Dit is een eerste stapsteen voor veel meer gemeenschappelijke initiatieven. In de ogen van buitenlanders liggen de Vlaamse havens vlak bij elkaar. In plaats van elkaar te beconcurreren, gaan we dat nu uitspelen als een economische troef.”

 

1ste samenwerkingsakkoord voor Antwerpen en Zeebrugge

Op de slotdag van de havenmissie maakten de havens van Zeebrugge en Antwerpen bekend dat ze voor het eerst commercieel gaan samenwerken. Dat zal gebeuren in de diepzeecontainersector. Concreet bieden de havens hun klanten een pakket aan waarbij ze bijvoorbeeld eerst de (inloop)haven van Zeebrugge aandoen en later de (uitvoer)haven van Antwerpen. Bij plaatsgebrek in de Antwerpse containerterminals worden reders vlot doorverwezen naar beschikbare ruimte in Zeebrugge. Het akkoord erkent de rol van Antwerpen als internationale ‘gateway’ voor containertrafiek én het nut van Zeebrugge als volwaardig containerplatform.