Scheepswrak uit 1926 met gps-technologie geborgen

in
MOW Mag

Een gps-gestuurde kraan van 280 ton die 1500 ton metaal uit de Schelde haalt: de afdeling Maritieme Toegang zette de grote middelen in om het scheepswrak Henri Durré te bergen. Die werken verbeteren de doorvaart tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

Het stoomschip Henri Durré zonk in 1926 na een aanvaring op de Schelde in Zwijndrecht. Het schip lag midden in de aanvaarroute naar de steiger van het bedrijf Ineos. Daar lossen schepen per jaar ongeveer een miljoen ton ethyleen. Om de veiligheid tijdens het lossen te verbeteren moest het schip geborgen worden.

Het wrak verkeerde in een slechte staat en kon onmogelijk in één geheel bovengehaald worden. Daarom moest het in stukken geborgen worden. Een gps-gestuurde kraan van 280 ton trok de stukken een voor een los en bracht ze naar de oppervlakte. In totaal werd zo 1500 ton metaal bovengehaald. De werken duurden 14 dagen en kostten 2,8 miljoen euro.