TEN-T verbetert mobiliteit in Europa

in
MOW Mag

TEN-T (Trans-Europese Netwerken – Transport) is een van de hoekstenen van het Europese transportbeleid. Het ambitieuze programma wil de infrastructuur in de Europese Unie beter op elkaar laten aansluiten. Een belangrijk Vlaams TEN-T-project is de nieuwe snelweg A11: die verbindt de haven van Zeebrugge met het Europese wegennetwerk.

 

Het TEN-T-netwerk wil de samenhang tussen de Europese lidstaten versterken en meer duurzaam vervoer creëren over de landsgrenzen heen. Bekende projecten zijn de Øresundbrug, die Denemarken met Zweden verbindt, en de hogesnelheidstrein tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam.

Negen corridors

Om een duurzaam vervoersnetwerk te realiseren, heeft de Europese Unie negen belangrijke ‘corridors’ of transportzones aangeduid. Aan het hoofd van elke corridor staat een TEN-T-coördinator. Die moet ervoor moet zorgen dat de projecten met de grootste Europese meerwaarde tegen 2030 klaar zijn. Vlaanderen is betrokken bij drie TEN-T-corridors, onder meer de Rijn-Alpencorridor. Die loopt van de Vlaamse en Nederlandse havens via Luxemburg door Duitsland, Frankrijk en Zwitserland tot in Noord-Italië.

Nieuwe snelweg

In Vlaanderen coördineert het Departement MOW de TEN-T-activiteiten voor het hele beleidsdomein. Een belangrijk project is de aanleg van de nieuwe snelweg A11, die de haven van Zeebrugge beter moet ontsluiten over de weg. Momenteel loopt het goederentransport over lokale wegen, wat voor opstoppingen zorgt. Het wegwerken van die flessenhals zal de verbinding met het hinterland verbeteren. Het A11-project is niet heel groot – de nieuwe snelweg wordt 12 kilometer lang – maar blinkt uit door zijn complexiteit. Bovendien vormt het A11-project een Europese primeur: het is het eerste transportproject dat gebruik maakt van een innovatieve vorm van Europese financiering, via projectobligaties.

 

 

TEN-T-coördinator op werkbezoek in Zeebrugge

Op 29 september 2015 bezocht Europees TEN-T-coördinator Pawel Wojciechowski de nieuwe snelweg A11. Die moet de haven van Zeebrugge efficiënter verbinden met het hinterland. Zijn conclusie: “Een knap staaltje vakmanschap!”