Thaise collega’s laten zich inspireren door onze havens.

in
MOW Mag

Van 12 tot 24 juni 2017 ontving MOW een twaalfkoppige Thaise delegatie voor een ‘on the job’-training over havenmarketing en -promotie. Een training die kadert binnen de samenwerkingsovereenkomst van 1992 tussen MOW en de Thaise havenautoriteit, en die voorziet in een wederzijdse uitwisseling van informatie en expertise.

IDKIT Thailand

Thailand ligt in Zuidoost-Azië en grenst in het oosten aan Laos en Cambodja, in het westen aan Myanmar en in het zuiden aan Maleisië.

Grootste havens: Thailand heeft twee hoofdhavens: Bangkok Port en Laem Chabang Port.
Belangrijkste rivier: De Chao Phraya is 370 km lang en werd ook gebruikt door de Verenigde Oost- Indische Compagnie.
Bevaarbare waterwegen: In totaal zijn 3701 km van de Thaise waterwegen het hele jaar door bevaarbaar.
Bijnaam bangkok: De verkorte Thaise naam voor Bangkok is Krung Thep, vertaald “de stad van engelen”.

 

De Thaise havenautoriteit PAT (Port Authority of Thailand) wil graag een marketingafdeling in het leven roepen, en doet daarvoor een beroep op MOW. Een ideale gelegenheid voor ons Departement en onze havens om de Vlaamse expertise in de kijker te zetten. In twee weken tijd doorkruiste de Thaise delegatie zowat heel Vlaanderen:

De haven van Antwerpen voorzag een rondleiding door het Havenhuis en een open discussie over marketingstrategieën en business development. APEC, het opleidingscentrum van de Antwerpse haven, bood een tweedaagse interactieve cursus aan over de oprichting van een marketingafdeling.

Gevarieerd programma

De haven van Oostende leidde onze Thaise gasten rond in de haven en organiseerde een maritieme wandeling door Oostende. In Zeebrugge stond een bezoek aan de haven en aan het themapark Seafront op het programma. In Gent werd een havenrondvaart georganiseerd aan boord van de Jacob van Artevelde. Nadien bracht de delegatie een bedrijfsbezoek aan ArcelorMittal. In de haven van Genk werd de haventerminal bezocht. Bij De Vlaamse Waterweg stonden experts stil bij de uitdagingen en opportuniteiten in het beheer van het Vlaamse waterwegennetwerk. De collega’s van FIT gaven uitleg over de marketingstrategie van Vlaamse bedrijven. In Brussel werd een bezoek gebracht aan de Europese organisatie van zeehavens (ESPO) en de Europese federatie van binnenhavens (EFIP).

Tot slot gaf ons Departement een toelichting over de Flanders Port Area en de Vlaamse strategie rond havenuitbreiding. Onze Thaise collega’s gemist? Niet getreurd. De volgende twee jaar verwelkomen we opnieuw een Thaise delegatie voor een ‘on the job’-training. Op vraag van onze PAT-collega’s zullen we een programma voorzien over ‘human resources management’ (2018) en ‘baggeren en peilen’ (2019). ะเห็นคุณเร็ว ๆ นี้!*

*Thai voor ‘tot binnenkort!’

Europees subsidiebeleid als fundament voor onze infrastructuur.

Eind september 2017 vond er een informele Europese Raad voor transportministers plaats in de Estse hoofdstad Tallinn. Op het programma: de toekomstige EU-financiering voor transportinfrastructuur. Secretaris-Generaal Filip Boelaert vertegenwoordigde België en legde nuttige contacten met de Europese Commissie, de Europese Investeringsbank en zijn Estse en Nederlandse tegenhangers.

Tijdens de Belgische interventie onderstreepten we de goede resultaten die we met het huidige programma “Connecting Europe Facility” hebben gerealiseerd. Heel veel van onze grote Vlaamse infrastructuurprojecten ontvangen namelijk belangrijke Europese subsidies, zoals onder meer Seine-Schelde, de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, de Nieuwe Sluis Terneuzen, de uitrol van ITS en RIS in Vlaanderen en een proefproject rond autonome voertuigen. Daarom is er voor MOW ook in de toekomst nood aan een sterk fonds voor financieringen in transportinfrastructuur.