Vierde Vlaamse Havendag draait rond werken en (be)leven

in
MOW Mag

Vlaamse havens tonen jobs en activiteiten aan 76.000 bezoekers

Het clichébeeld van de stoere dokwerker doorprikken: dat was het hoofddoel van de vierde Vlaamse Havendag. Op zondag 20 september lieten de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende hun bezoekers uitgebreid proeven van werken, leven en beleven in en rond een zeehaven. Een heerlijke najaarszon, muziekoptredens, een 50 meter hoge sky watch en een beroependorp maakten het plaatje compleet.

 

Gespierde mannelijke dokwerkers vol tatoeages: ze bestaan nog, maar in de moderne zeehavens wordt hun rol steeds kleiner. Het havengebeuren is veelzijdiger geworden, met talloze bedrijven en honderdduizenden werknemers die uiteenlopende functies uitoefenen. De havenbesturen en overheidsdiensten spannen zich elke dag in om dat complexe geheel draaiende te houden. “De Vlaamse zeehavens doen grote inspanningen om werken en leven in havengebied zo aangenaam mogelijk te maken. Tijdens de Havendag willen we dat tonen”, zei Vlaams minister Ben Weyts, die de vier havens bezocht. “Voor veel mensen zijn onze havens een onbekende wereld. Wie op bezoek komt, krijgt een andere kijk op de ontelbare activiteiten die er plaatsvinden.”

Jobs

Een belangrijk accent op de Havendag was werkgelegenheid. De Vlaamse zeehavens zijn een belangrijke motor van onze economie en bieden een waaier aan jobs. Zo’n kwart miljoen mensen werken rechtstreeks of onrechtstreeks in functie van een haven. Een essentieel onderdeel van de havenactiviteiten is logistiek: prognoses wijzen uit dat de logistieke sector in Vlaanderen nog sterk kan groeien. Maar ondanks het ruime aanbod aan jobs, raken vooral technische functies moeilijk ingevuld. Chauffeurs, lassers, sleepbootkapiteins en verkeersleiders storen zich nog vaak aan het oubollige imago van de haven. Ook daar wilde de vierde Vlaamse Havendag iets aan doen.

Attracties

In de haven van Antwerpen kwamen 35.000 belangstellenden een kijkje nemen in de vele bedrijven, schepen en terminals die hun deuren openden voor het publiek. Ook de optredens in de ‘muziekdorpen’ vielen erg in de smaak. Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts bezocht ’s ochtends de containerterminal van de nieuwe joint venture MPET aan het Deurganckdok. Hij kreeg ook een rondleiding in het ‘beroependorp’, waar technische jobs in de spotlights stonden, en lanceerde mee de oproep om een nieuwe naam te zoeken voor de Deurganckdoksluis.

Na Antwerpen trok de minister naar de haven van Zeebrugge, waar zo’n 16.000 bezoekers aanwezig waren. Hij kreeg een voorstelling van het project ‘MUG-helikopter West-Vlaanderen’ en bezocht de Vlaamse visveiling, waar kinderen een workshop met drones konden volgen. Op de sleephopperzuiger Artevelde kreeg hij een uitgebreide rondleiding. Eén van de origineelste attracties in Zeebrugge was de nieuwe Hanze Terminal van ICO (International Car Operators), waar een 50 meter hoge ‘sky watch’ een prachtig uitzicht bood over de achterhaven en de roro-terminal.

Havendagdorp

De Gentse haven kon op de Havendag zo’n 21.000 kijklustigen bekoren. De meest gegeerde activiteit was een rondvaart met het havenjacht Jacob Van Artevelde in en rond het nieuwe Kluizendok: maar liefst 1.302 passagiers voeren mee. Minister Ben Weyts bezocht onder meer de ‘havendagdorpen’ aan de Rigakaai en de Kluizenkaai, waar bezoekers tal van schepen ontdekten, en de mijnenjager M917 Crocus. Het prachtige weer bleek ook in Gent een voordeel: zelfs na 17 uur, toen de deuren gesloten werden, bleven de terrasjes langs het water en in de havendagdorpen nog een hele tijd goed gevuld.

In de kleinste Vlaamse zeehaven, die van Oostende, kwamen bijna 4.000 bezoekers een kijkje nemen. De bedrijven Falck en GEOxyz zorgden samen voor spectaculaire veiligheidsdemonstraties. Oostende liet de kijklustigen, onder wie minister Weyts, ook uitgebreid kennismaken met de REBO-site (Renewable Energy Base Oostende). Daar gebeurt onder meer het onderhoud van drie Belgische windmolenparken. Zowel in Gent als in Oostende vond tijdens de Havendag een overdracht van motorredeboten van VLOOT aan het Koninklijk Marine Kadettenkorps plaats. De buiten dienst gestelde vaartuigen laten jongeren kennismaken met varen. Er is immers een structureel tekort aan zeevarenden en mensen met een maritieme opleiding.

Samenwerking

Minister Weyts toonde zich na afloop van de Havendag opgetogen over de vele bezoekers en de vlotte organisatie. “Ik ben trots op alle medewerkers die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Alles verliep uiterst professioneel en de bezoekers waren enthousiast. Het succes van deze Vlaamse Havendag toont aan dat onze havens veel sterker staan als ze samen naar buiten komen. Die positieve boodschap wil ik ook in het buitenland uitdragen.”