Vlaamse luchtvaartsector toont jobs en activiteiten aan 30.000 bezoekers

in
MOW Mag

Eerste Luchtvaartdag in Vlaanderen neemt hoge vlucht

Veel volk, blinkende vliegtuigen en meer dan 140 activiteiten: de eerste Luchtvaartdag in Vlaanderen was een schot in de roos. Meer dan 30.000 mensen wierpen op zaterdag 8 maart 2014 een blik achter de schermen in de luchthavens van Antwerpen, Kortrijk-Wevelgem, Oostende-Brugge en op Brussels Airport. Onder een heerlijk lentezonnetje ontdekten ze wat er reilt en zeilt achter de glazen wanden van de vertrekhal. Vlaams MOW-minister Hilde Crevits bezocht samen met Vlaams minister-president Kris Peeters de vier luchthavens: “Fantastisch dat het grote publiek de sector op deze manier kan ontdekken”, klonk het enthousiast.  

Sla jij ook graag je vleugels uit? Honderdduizenden Vlamingen nemen elk jaar het vliegtuig, maar de meesten komen nooit verder dan de vertrek- en aankomsthal en de taxfreeshops. Daar maakte de eerste Luchtvaartdag komaf mee. Op tientallen locaties stelden de vier internationale luchthavens in Vlaanderen hun activiteiten voor aan het grote publiek, samen met de Vlaamse MotorVliegclubs, de lucht- en ruimtevaartindustrie, Defensie en de VDAB. Een nuttig initiatief, want de luchtvaart speelt een belangrijke rol in de Vlaamse economie. Vlaanderen wil tegen 2020 de beste Europese regio zijn op het vlak van slimme logistiek, en de luchtvaart speelt daarin een centrale rol. De sector heeft een toegevoegde waarde van meer dan 3,5 miljard euro en stelt 44.000 mensen tewerk.

Het doel van de Luchtvaartdag was vooral om het brede publiek te laten kennismaken met de luchtvaart-activiteiten en de mensen die in de sector werken, aldus minister Crevits. “De luchtvaart omvat een brede waaier aan activiteiten en jobs, van onderhoudstechnicus tot luchtverkeersleider. Die wilden we graag in de spotlights zetten.”

Meer dan 140 activiteiten

Met meer dan 30.000 nieuwsgierige bezoekers was de eerste Luchtvaartdag meteen een succes. Het motto van de dag was ‘Ontdek de luchtvaart in volle actie’, en aan actie was er geen gebrek! Kijklustigen konden op tientallen locaties een blik achter de schermen werpen en namen deel aan meer dan 140 activiteiten.

Op Brussels Airport kon je kennismaken met het dagelijkse reilen en zeilen op een luchthaven. Het centrale gebouw 117 van Brucargo was omgetoverd tot een ruime beurshal met tientallen exposanten. Bezoekers zagen een cargovliegtuig laden en lossen, zetten virtueel een vliegtuig aan de grond, bewonderden de nieuwe Airbus A330 of maakten een busrit rond het luchthavendomein. De winnaars van een wedstrijd mochten bovendien de verkeerstoren van Belgocontrol bezoeken.

Op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem kon je tientallen bedrijven met uiteenlopende activiteiten bezoeken: luchttaxi’s, charter- en medische vluchten, verkoop en stalling van vliegtuigen, herstellingen en onderhoud, vliegtuig- en helikopterassemblage, opleidingen tot privé- of lijnpiloot … Er waren demonstraties van het nieuwe wagenpark van de brandweer en de luchthaveninspectie, en bezoekers konden ook een luchtvaartpolitiepost bezoeken en een testcel voor straalmotoren bekijken.

Ook op de luchthaven Oostende-Brugge stelden verschillende organisaties hun activiteiten en diensten voor. Vooral de indrukwekkende SeaKing van Defensie trok veel kijklustigen. Bezoekers woonden boeiende demonstraties en rondleidingen bij, en enkele luchthavenmedewerkers vertelden in geuren en kleuren over hun job in de luchthaven. In de passagiershal van de luchthaven heerste een gezellige drukte, met opvallend veel gezinnen met kinderen. Wie de smaak te pakken kreeg, kon meteen bij medewerkers van opleidingscentra terecht voor info rond luchtvaartopleidingen.
 
Op de Antwerpse luchthaven gaven de luchthavenbrandweer en -inspectie spectaculaire demonstraties. Je kon er zakenjets, passagiersvliegtuigen en oude vliegtuigen bekijken. Ook het museum Stampe en Vertongen, waar je tal van oldtimers en oorlogsvliegtuigen kunt bewonderen, was open.


 

Jobs en ontspanning

Maar niet alleen de luchthavens werkten mee om van de Luchtvaartdag een succes te maken, ook andere organisaties droegen hun steentje bij, vertelt Alain D’Hooghe van de afdeling Personeel en Organisatie. “Het draaide vooral om enthousiasme: de verschillende partners maakten hun bezoekers warm voor een hobby, opleiding of job in de luchtvaart. De Vereniging van Vlaamse MotorVliegclubs (VVMV) verwelkomde bezoekers op niet minder dan veertien vliegvelden, waar ze alle info kregen over sportief en recreatief motorvliegen. Een ongewone hobby en het ideale opstapje naar een carrière als piloot! De Vlaamse Lucht- en Ruimtevaartvereniging FLAG (Flemish Aerospace Group) had op elk van de vier grote luchthavens een stand gezet waar je informatie kreeg over vliegtuigbouw en –onderhoud. In de inkomhal van de luchthavens van Antwerpen, Oostende en Kortrijk-Wevelgem had de VDAB een stand opgezet. Daar kregen geïnteresseerde bezoekers alle informatie over beroepen in de luchthaven, openstaande vacatures en de nodige opleidingen. In het Brussels Airport House konden werkzoekenden terecht met al hun vragen ronden werken in en rond Brussels Airport. Ook Defensie was van de partij: daags voor de Luchtvaartdag organiseerden zij ‘Fly to Your Dream’, een event waarop geïnteresseerden op unieke wijze met de Belgische Luchtcomponent konden kennismaken.”

Succesvolle radio- en internetcampagne

Om de eerste Luchtvaartdag te promoten bij het grote publiek werd een grootscheepse bekendmakings- en communicatiecampagne opgezet. Op sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn was de Luchtvaartdag een hot topic: de fanpagina op Facebook verzamelde al snel meer dan vijfduizend fans en werd door meer dan een miljoen unieke gebruikers bekeken. Op nieuwswebsites en -portals verschenen advertenties en op de radio weerklonken 330 frisse spotjes. Geïnteresseerden werden steevast doorverwezen naar de gebruiksvriendelijke en razendsnelle website www.luchtvaartdag.be.

Bijna 113.000 unieke gebruikers vonden hun weg naar de site, vaak meer dan eens, en meer dan dertig procent van de bezoekers gebruikte daarvoor een smartphone of tablet-pc. “De combinatie van radiospots, online-advertenties en communicatie via sociale netwerken was een groot succes”, vertelt Alain D’Hooghe. “De bekendmakingscampagne had een enorme impact: iedereen wist dat de Luchtvaartdag eraan kwam. Enkele dagen voor het event was het maximale aantal inschrijvingen (10.000) voor de activiteiten op Brussels Airport al bereikt, en ook in de andere luchthavens was het over de koppen lopen.”

Vele handen maken licht werk

De eerste Luchtvaartdag kwam er in navolging van drie succesvolle Vlaamse Havendagen, en de opkomst overtrof meteen alle verwachtingen. In de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem blikten ministers Crevits en Peeters tevreden terug op de zonovergoten eerste editie.

“Zowel de luchthavens als de luchtvaartpartners en de vele bezoekers die ik vandaag ben tegengekomen, waren heel enthousiast”, zei minister Crevits in haar slotspeech. “Daarom: mijn oprechte dank en een welgemeende proficiat aan de medewerkers van MOW, de luchthavens en de luchtvaartpartners die deze eerste Luchtvaartdag op korte tijd wisten te realiseren. Een goedgevuld programma, een succesvolle communicatiecampagne en een feilloze en professionele organisatie: dat alles heeft ertoe geleid dat we ontzettend veel volk op de been hebben gebracht. Proficiat allemaal!”