Vlaanderen en Nederland samen op handelsmissie naar Houston

in
MOW Mag

Op 7 juli vertrok een Vlaams-Nederlandse handelsmissie richting Houston (Texas). De focus van de missie lag op olie en gas, de chemische sector, havensamenwerking en slimme energienetten. Ruim negentig bedrijven tekenden present. Hun boodschap voor de Texanen: “De Nederlands-Vlaamse deltaregio is als logistieke hub en gateway to Europe een supertroef.”

Vlaanderen en Nederland samen op handelsmissie naar Houston

Texas is zowel voor Vlaanderen als Nederland een economische partner van formaat. De handel tussen de Nederlands-Vlaamse deltaregio en Texas bedroeg in 2012 zo’n 15 miljard dollar. De handelssamenwerking levert ook tienduizenden banen op aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Om de Vlaams-Nederlandse delta nog scherper op de kaart te zetten als één economische cluster werd voor het eerst een gezamenlijke handelsmissie georganiseerd. Het doel: nieuwe contacten aanboren met Texaanse bedrijven en bestaande handelsrelaties verdiepen.

Uitgesproken kansen

Vier ministers namen deel aan de missie: Vlaams minister-president Kris Peeters en zijn Nederlandse evenknie Mark Rutte, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen. “De Vlaams-Nederlandse delta is de toegangspoort tot Europa”, zegt Kris Peeters. “We zijn een interessante partner voor bilaterale handel, investeringen, kennisoverdracht, technologie en hoogwaardige productie. Texas biedt uitgesproken kansen voor het Nederlandse en Vlaamse bedrijfsleven op het gebied van havens, logistiek en innovatie.”

Druk op de knop

Op de agenda van de handelsmissie stonden onder meer bedrijfsbezoeken aan Exxon Mobil, Shell, Katoen Natie en verschillende lokale bedrijven, seminaries en een trade and investment dinner. Tijdens het bezoek aan de logistieke dienstverlener Katoen Natie mochten beide mobiliteitsministers een nieuwe verpakkingslijn inhuldigen. Met een druk op de knop stelden zij een geautomatiseerde verpakkingslijn voor additieven voor kippen- en varkensvoer – een investering van 1,7 miljoen dollar – in werking.

Katoen Natie waagde in 1997 de stap naar de overkant van de Atlantische Oceaan. Sindsdien kende het bedrijf een forse expansie. “In Houston werd het eerste jaar met 150 mensen een omzet gedraaid van 10 miljoen dollar”, zegt Frank Vingerhoets, directeur van de Amerikaanse bedrijfspoot. “Vijftien jaar later werken er 600 mensen voor Katoen Natie in Noord-Amerika, goed voor een omzet van 85 miljoen dollar.”