Het relaas van een hevige brand onder een brug op de Brusselse Ring

in
Nieuws

Op woensdag 1 augustus 2018 verloor een vrachtwagenchauffeur in volle avondspits controle over het stuur. Hij sloeg in Halle om onder een brug op de Ring en zijn vrachtwagen - met een papieren lading - vatte onmiddellijk vuur. Voor enkele collega’s begon een race tegen de tijd om zo snel mogelijk de schade op te meten en de snelweg weer open te krijgen.

“Toch een zéér uitzonderlijk incident”, blikt woordvoerder bij het Vlaams Verkeerscentrum Peter Bruyninckx terug. “Door de brand en bijhorende schade is de Ring rond Brussel toch gedurende verschillende uren in beide richtingen afgesloten geweest. En dat gebeurt, gelukkig maar, niet elk jaar.”

De eerste collega die van het ongeval op de hoogte was, is Frank Simons, tijdens de kantooruren werfleider bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in Leuven. Hij was die avond van wacht en krijgt een oproep via het politie-detachement bij het Vlaams Verkeerscentrum. Uit het gesprek bleek meteen dat het om een ernstige situatie ging. Frank brengt Anton De Coster, communicatieverantwoordelijke bij AWV, op de hoogte, die op zijn beurt contact opneemt met Cindy Henderick en Jos Van Der Veken, respectievelijk districtschef en wegentoezichter in Halle. Cindy: “Frank moest van over de Brusselse Ring komen en die was door het ongeval al behoorlijk aan het dichtslibben. Het ongeval gebeurde hier in Halle en dus konden we via binnenwegen sneller ter plaatse geraken. Zelf was ik niet van wacht, maar voor zo’n ernstige situatie twijfel je niet. Het toeval wil dat we alle drie ongeveer gelijktijdig ter plaatse waren. Het blussen was ongeveer nét klaar.”

(In)stabiel?

In tussentijd had Frank ook al contact opgenomen met EBS, de afdeling Expertise Staal en Beton van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De brug waaronder de vrachtwagen uitbrandde, was dan wél niet rechtstreeks geraakt in het manoeuvre, maar ze had door de vlammen flink wat averij opgelopen. Experten bij EBS kunnen inschatten hoe ernstig de brug beschadigd was en of er nog verkeer over en onder mocht. “Gelukkig waren ingenieurs Kristel Reynaert en Christophe Van Ginderachter nog aanwezig in Brussel. Omdat intussen enorme verkeershinder ontstaan was, is de politie hen beiden gaan ophalen in het Ferrarisgebouw om hen zo snel mogelijk ter plaatse te krijgen met een prioritair voertuig”, legt Cindy uit. En zo’n inschatting is absoluut geen makkelijke opdracht, vertelt afdelingshoofd Paul Meekels van EBS. “Het komt in essentie aan op de expertise van de ingenieur ter plaatse. In dit geval gaat het om een brug met metalen dragers. Van metaal weten we dat het na opnieuw afkoelen ongeveer zijn oude draagkracht terug heeft. En dus dat zo’n brug, zelfs met de opgelopen vervormingen, zichzelf moet kunnen dragen. Dat geldt echter niet voor de gebruikte bouten. Maar die boutverbindingen komen eigenlijk alleen maar onder druk te staan, als er verkeer over de brug rijdt. En vandaar dat de beslissing is genomen om zéker geen verkeer meer toe te laten op de brug.”

Hekken en blokken

Uit de vaststellingen van EBS bleek dat de brug te veel beschadigd was om nog zelf verkeer te dragen. En dat de lokale weg, bovenop de brug, dus meteen dicht moest. “Drasop is een lokale weg en dus hebben lokale politie en de gemeente meteen hun verantwoordelijk genomen. Zij hebben Herashekken en betonblokken laten aanrukken om de lokale weg af te sluiten”, legt Cindy uit.

Betonstukken

Tot daar de stabiliteit van de brug. Helaas had ze ook heus wel wat andere schade opgelopen. Stukken beton onderaan de brug waren door de hitte losgekomen en naar beneden gevallen. Bruginspecteurs Jan Broos en Dirk Van Roey zijn nog met een hoogtewerker ter plaatse gekomen om ‘s nachts minutieus de onderkant van de brug te inspecteren. Alle loszittende stukken beton moesten eraf. Jan: “Gelukkig is de vrachtwagen ter hoogte van de middenberm uitgebrand. De grootste schade aan de brug was dan ook niet boven de rijstroken. Grote brokstukken waren er sowieso niet. Door de extreme hitte is het beton eerder verpulverd dan gescheurd.” Die inspectie duurde tot diep in de nacht - en pas nadien kon de snelweg weer open. Gelukkig was dat nét voor de ochtendspits. Dat dit alles zo vlot liep, is het resultaat van een goede samenwerking tussen de collega’s van AWV, EBS, politie, gemeente en brandweer.

De collega’s ter plaatse stonden in nauw contact met communicatieverantwoordelijke Anton De Coster. Hij hield in tussentijd de pers op de hoogte van de hele situatie: hij beantwoordde hun vragen en stuurde verschillende updates per persbericht uit. Zo gingen er updates uit om 3 uur, 4 uur en 5 uur ‘s nachts. Collega Veva Daniels van AWV zorgde voor de nodige berichtgeving via sociale media.

“Een heel mooi voorbeeld van samenwerking”, besluit Anne-Séverine Poupeleer, afdelingshoofd Vlaams-Brabant bij AWV. “Bij zo’n uitzonderlijk zware incidenten is de onderlinge samenwerking tussen collega’s, en over de teams heen, écht essentieel om snel de juiste inschatting te kunnen maken, de nodige oplossingen naar voor te schuiven en vooral: om die snelweg zo snel mogelijk opnieuw open te krijgen voor alle weggebruikers. De betrokken collega’s en diensten verdienen alle lof.

Hoe het tot slot nu met brug zélf verder moet, is dan wel duidelijk, maar nog niet beslist. “Ze zal moeten worden afgebroken”, vertelt Cindy, “maar of dat heel snel dan wel pas over een paar maanden moet gebeuren, moet blijken uit verdere inspecties.”