Vlamingen zetten voeten in Deurganckdoksluis

in
Persbericht
 
Na meer dan twee jaar zijn de betonwerken in de Deurganckdoksluis zo goed als klaar. Vooraleer het Scheldewater vanaf eind april de sluis zal vullen, zet de NV Deurganckdoksluis - de bouwheer van de grootste sluis ter wereld- nog een laatste keer de deuren van deze indrukwekkende werf open voor het grote publiek. Vandaag en morgen krijgen bezoekers de unieke  kans om voor de allerlaatste keer over de bodem van de sluis te wandelen en dit gigantische bouwwerk van dichtbij te bewonderen. Elke bezoeker kan bovendien peter/meter worden van zijn/haar vierkante meter Deurganckdoksluis. Een certificaat zal dienen als bewijs van dit unieke stukje 'eigendom'.
 
De sluis 
 
De Deurganckdoksluis is de grootste sluis ter wereld in aanbouw, wat maakt dat dit bouwwerk zich laat vertalen in duizelingwekkende cijfers: met haar lengte van 500 meter is de sluis net zo lang als 28 gelede bussen, bumper tegen bumper geparkeerd. Met haar 68 meter is ze in de breedte vergelijkbaar met een autosnelweg met 19 rijstroken.  
 
Meer dan 370 vaklui zijn dagelijks aanwezig op de werf om er voor te zorgen dat de bouw op schema blijft en dat de sluis in het voorjaar van 2016 in gebruik kan worden genomen. Vanaf eind april zal de sluis zich beginnen vullen met Scheldewater, eind mei worden de sluisdeuren ingevaren. Die sluisdeuren bevinden zich momenteel nog op de werf in China, op 18 maart worden ze op transport richting haven van Antwerpen gezet. 
 
Belang voor Vlaanderen
 
De sluis wordt grotendeels gefinancierd door de Vlaamse overheid, die driekwart van de kosten voor haar rekening neemt. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts verdedigt de Vlaamse investering van meer dan 300 miljoen euro. "Een wereldhaven heeft nood aan infrastructuur van wereldformaat", zegt Weyts. "De Vlaamse Regering investeert stevig in een goede toegankelijkheid van onze havens. Zo verankert en versterkt Vlaanderen zijn positie in de wereld, en maken we ons op voor nieuwe groei. Heel onze economie profiteert mee van de welvaart die in onze havens gecreëerd wordt.
 
Belang voor de haven
 
 "Deze nieuwe sluis is van cruciaal belang voor de verdere economische ontwikkeling in onze haven", zegt havenschepen Marc Van Peel. "Een snelle afwikkeling van het scheepvaartverkeer is immers cruciaal voor onze klanten. Door de groei van de Waaslandhaven stuit de Kallosluis op de grenzen van haar capaciteit, waardoor er op piekmomenten wachttijden ontstaan voor het scheepvaartverkeer. Dat is onaanvaardbaar in een haven waarin snelheid en efficiëntie de belangrijkste bedrijfsprincipes zijn. Bovendien biedt een tweede sluis op het linkeroeverdeel van de haven meer bedrijfszekerheid en kan er steevast een vlotte doorvaart worden verzekerd", aldus Van Peel.  De sluis wordt niet alleen breder maar ook dieper dan de Kallosluis zodat het potentieel van de Waaslandhaven volledig kan worden benut. "Sterker nog, de Deurganckdoksluis wordt de grootste sluis ter wereld, wat betekent dat we onze haven een toegangsdeur bieden waarvan de afmetingen berekend zijn op de scheepvaart van de toekomst. We zijn dan ook zeer tevreden dat we deze sluis, samen met het Vlaams Gewest, met een aanvaardbaar budget kunnen bouwen."