Vrachtwagens worden verkeersveiliger

in
Persbericht

Transporteurs die extra investeren in verkeersveilige vrachtwagens krijgen vanaf dit jaar financiële steun van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Zo slaat Weyts 2 vliegen in 1 klap: de Vlaamse transportsector krijgt een duwtje in de rug én er komt een stevige impuls voor meer verkeersveiligheid. “Het aantal verkeersongevallen met vrachtwagens moet dalen”, zegt Weyts. “Transporteurs die daar inspanningen voor doen, worden nu beloond”.

De transportsector creëert toegevoegde waarde voor onze economie en veel transporteurs investeren zelf in moderne en veilige voertuigen. Om die omslag naar veiliger transport te ondersteunen en te versnellen, voorziet de Vlaamse Regering nu in extra ondersteuning. Ondersteuning die komt uit de budgetten van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en gelet op Europese regelgeving, beperkt is tot € 100.000 euro per onderneming.

Weyts beloont de transporteurs voor eigen investeringen in extra veiligheidsmaatregelen die nog verder gaan dan wat wettelijk vereist is. Dodehoekspiegels zijn verplicht en komen dus niet in aanmerking voor financiële steun, maar wie investeert in extra dodehoekdetectoren kan wél steun krijgen. Er komt ook steun voor andere veiligheidsvoorzieningen, zoals camera’s (frontcamera’s en camerasystemen voor achterwaarts rijden), systemen die het gebruik van een GSM blokkeren in een rijdende vrachtwagen, aslastmeters (die waarschuwen als assen overbelast worden) en automatische remsystemen die het gevaar op aanrijdingen verkleinen.

Vlaanderen ondersteunt bovendien de aankoop, huur of leasing van rijassistentiesystemen. Concreet gaat het o.a. om een alcoholslot, ‘lane keeping assistance’ die vrachtwagens op koers houdt en rijanalysesystemen die chauffeurs laten zien waar ze moeten bijsturen om veiliger in het verkeer te zitten.

Transporteurs die investeren in verkeersveiligheid kunnen rekenen op een financiële steun die oploopt tot wel 80% van het totale bedrag. Het subsidiesysteem wordt operationeel vanaf medio 2017, maar zal retroactief gelden voor alle investeringen vanaf 1 januari. Zodra het systeem operationeel wordt, zullen transporteurs hun aanvraag kunnen doen via een website. De facturen mogen op het bedrijf bewaard worden voor een eventuele controle. Het hele systeem wordt bewust eenvoudig en laagdrempelig gehouden. “Transporteurs kunnen hun facturen nu al beginnen bijhouden”, besluit Weyts. “Goedmenende transportbedrijven krijgen alle steun. Zo maken we samen het verkeer veiliger”.

Wat wordt ondersteund?

  • Intelligence Speed Assistance 
  • Cruise Contol 
  • Lane Change Assistance 
  • Lane Keeping Assistance 
  • Adaptive Front Lightning Systems
  • Vehicle-to-infrastructure 
  • Alcoholslot 
  • Systemen die het ecologisch uitrollen van het voertuig ondersteunen 
  • Night Vision 
  • Head-up display 
  • Navigatiesystemen voor vrachtwagens 
  • Systemen voor de ondersteuning van elektronische vrachtbrieven 
  • Systemen die toepassing van zelfrijdende vrachtwagens en platooning toelaten 
  • Automatische versnellingsbak 
  • Rij-assistentie- en rijstijlanalysesystemen 
  • Retarder 
  • Intarder 
  • Aslastmeters
  • Camerasystemen voor achterwaarts rijden en parkeren 
  • Frontcamera's 
  • Dodehoekcamera's
  • Blind-spot sensor systems
  • Tyre Pressure Monitoring Systems
  • Automatic Tyre Inflation Systems
  • GSM-blockers 
  • Roof safety airbags
  • Extra koplampen voor achterwaarts parkeren 
  • Ground operation voor tank- en silowagens