16 miljoen EU-subsidies voor grote infrastructuurprojecten

in
MOW Mag

Vlaanderen is een belangrijke logistieke draaischijf in Europa. De Europese Unie beseft dat ook, en trekt nu 16 miljoen euro subsidies uit voor investeringen in de Vlaamse havens en waterwegen. De gesubsidieerde infrastructuurwerken maken deel uit van het grensoverschrijdende Europese netwerk TEN-T.

De Europese Unie besliste in juli om Vlaanderen meer dan 16 miljoen euro aan cofinanciering toe te kennen voor vijf watergebonden projecten binnen het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T). Onder meer de sluisprojecten in de Waaslandhaven en in Terneuzen kunnen rekenen op Europese cofinanciering.

Het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T) bestaat uit een infrastructuur (wegen, waterwegen, spoorwegen, havens, luchthavens) en de diensten die nodig zijn om die infrastructuur te kunnen gebruiken. Alle vijf de projecten die minister Hilde Crevits heeft ingediend, ontvingen een Europese subsidie.

Erkenning

Volgens de Europese Commissie geven de Vlaamse projecten invulling aan de ambitie van Europa om tegen 2030 een transnationaal en multimodaal vervoersnetwerk te ontwikkelen. Vlaanderen krijgt 11% van de 146 miljoen euro die werd verdeeld over de 27 lidstaten.

Met die beslissing geeft Europa een mooie erkenning voor de Vlaamse beleidskeuze om het aandeel van het vervoer over het water te verhogen. Duurzame transportmodi vormen ook in het toekomstige TEN-T beleid een belangrijke pijler.

Deurganckdoksluis

De bouw van een tweede sluis in de Waaslandhaven zal de maritieme toegankelijkheid tot de Antwerpse haven gevoelig verbeteren. Momenteel is de Waaslandhaven alleen toegankelijk via de Kallosluis, die al maximaal bezet is. De nieuwe sluis moet het getijdegevoelige Deurganckdok met de overige dokken in de Waaslandhaven verbinden.

De tweede sluis zal 68 meter breed, 500 meter lang en 17,8 meter diep zijn. Het wordt de grootste sluis ter wereld. De Europese experts loofden de hoge kwaliteit in het projectvoorstel.

Zeesluis Gent-Terneuzen

Vlaanderen diende samen met Nederland een projectaanvraag in over de planuitwerkingsfase voor de grote zeesluis op het kanaal Gent-Terneuzen. De nieuwe sluis verbetert de toegang tot de haven van Gent en zorgt voor een vlotte doortocht van binnenvaartschepen tussen Nederland, Belgiƫ en Frankrijk via de Seine-Schelde verbinding.

Verbeteringswerken Albertkanaal

Door de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een vrije hoogte van 9,10 meter boven de waterlijn zullen in de toekomst binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot het Albertkanaal kunnen bevaren. Door de verbreding van het Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen zal het Albertkanaal over zijn volledige lengte van Antwerpen tot Luik toegankelijk zijn voor klasse VI-schepen.

Seine- Scheldenetwerk

Het vierde project omvat bijkomende studies om het Seine-Scheldenetwerk in Vlaanderen te optimaliseren en de studie naar de toekomstmogelijkheden voor het Kanaal Roeselare-Leie en voor het Kanaal Bossuit-Kortrijk.

Zeekanaal Brussel-Schelde

De werken in Willebroek passen in een moderniseringsprogramma om het Zeekanaal Brussel-Schelde tussen Willebroek en de Schelde beter bevaarbaar te maken voor zeeschepen en binnenvaart tot 10.000 ton. Het project omvat onder meer de renovatie van de rechteroever tussen de Boulevardbrug en de oude kanaalarm in Klein-Willebroek, baggerwerken en de renovatie van de kaaimuur in de industriezone Willebroek-Noord.