9 collega's over werken in coronatijd

in
MOW Mag

Om de impact van het coronavirus maximaal in te dijken, werkt ons departement sinds half maart maximaal van thuis. Sommigen zijn echter nog altijd op het terrein actief. En nog anderen hebben nu andere taken. Wat is de impact van corona op onze job? Ligt er net meer of minder werk op de plank? En hoe houd je werk en gezin gescheiden als je van thuis werkt? 9 collega’s aan het woord.

DEZE RONDVRAAG GEBEURDE IN  DE WEEK VAN 23 MAART 2020.


Nancy Pieters

SECRETARIAATSMEDEWERKER (ORGANISATIE)
48 JAAR
ALLEENSTAAND MET 2 KINDEREN (22 EN 19 JAAR)

Huidige werksituatie?
“Ik werk van thuis uit. Eén keer per week ga ik naar kantoor om de papieren post af te handelen.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Het wegvallen van de dagelijkse pendel naar Brussel levert me 3 uur tijdswinst per dag op. Ik merk ook dat ik me in een rustige omgeving beter kan focussen en goed kan doorwerken. Maar ik mis de collega’s wel.”
Welke lessen trek je uit de crisis?
“Samen op de werkvloer aan de slag, je omringd weten door collega’s, héérlijk is dat!”

 

Wim Van Halen

SECRETARIS VAN DE LUCHTHAVENONTWIKKELINGSMAATSCHAPPIJEN ANTWERPEN EN OOSTENDE-BRUGGE (MARITIEME TOEGANG)
34 JAAR
GETROUWD, 2 KINDEREN (3 EN 1,5 JAAR)

Huidige werksituatie?
“Ik ben thuis aan het werk. In een normale werkweek heb ik geregeld vergaderingen op locatie. Doordat die nu grotendeels wegvallen, komt er heel wat tijd vrij.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Mijn kinderen vinden het geweldig dat mijn vrouw en ik heel de dag thuis zijn. Er is ’s ochtends ook geen gehaast meer om iedereen op tijd naar de crèche/school of het werk te krijgen. Kortom, het leven verloopt wat gezapiger. Werken met kleine kinderen in huis is wel niet evident. Mijn vrouw en ik wisselen elkaar af en werken om beurt twee uur terwijl de andere de kinderen
entertaint.”
Welke lessen trek je uit deze crisissituatie?
“Hoe vreemd, onverwacht en chaotisch een situatie ook is: we vinden altijd wel een oplossing.”

 

Jordi Thoen

TOEZICHTHOUDER BAGGERWERKEN (MARITIEME TOEGANG)
43 JAAR
ALLEENSTAAND

Huidige werksituatie?
“Ik bevind me aan boord van de Pallieter, een sleephopperzuiger die er 24/7 voor zorgt dat de haven van Antwerpen ook in deze moeilijke tijden bereikbaar blijft voor schepen van over heel de wereld.”
Welke impact heeft de crisis op je werk?
“In coronavrije tijden voorzien we permanent toezicht aan boord van de baggerschepen door elkaar om de twaalf uur af te lossen. Nu blijven we een hele week aan boord. Voor de rest is de impact op onze activiteiten beperkt. Zoals overal nemen we maatregelen om besmetting te voorkomen, maar het baggeren zelf gaat gewoon door.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Door de lockdown is het nodig om contact met anderen te vermijden. Eigenlijk ben je dus bijna nergens zo veilig als op een schip, zolang het virus niet meevaart natuurlijk. Bovendien is het een interessante ervaring om eens een week aan één stuk aan boord te blijven, want zo krijg je een betere inkijk in het leven van de mensen waarmee je samenwerkt. Als alleenstaande is het voor mij natuurlijk gemakkelijker om een week van huis weg te zijn dan voor wie een gezin heeft of de verantwoordelijkheid draagt over een zorgbehoevende medemens.”
Welke lessen trek je uit de crisis?
“Dat mensen solidair kunnen zijn als het er echt op aankomt.”

 

Joeri Tijsmans

MODELBEPROEVER SCHAALMODELLEN (WATERBOUWKUNDIG LABORATORIUM)
47 JAAR
GETROUWD, 3 KINDEREN (17, 15 EN 13 JAAR)

Huidige werksituatie?
“De onderzoekshallen zijn gesloten. In overleg met mijn leidinggevende is mijn takenpakket aangepast zodat ik niet 100% technisch werkloos ben. Onze modellen liggen volledig stil en de volgende dagen en weken wordt er overlegd over aanpassingen in de proevenprogramma’s zodat we snel terug kunnen opstarten zodra het mogelijk is.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Er is nu tijd voor taken die in normale omstandigheden minder prioritair zijn. Ik mis de dagelijkse ‘goedemorgen’ onder collega’s en de babbeltjes tussendoor. Dankzij Teams kunnen we met elkaar chatten en videogesprekken voeren, maar dat is toch niet hetzelfde.”
Welke lessen trek je uit deze situatie?
“100% van thuis uit werken, dat zou niet werken.”

 

Michiel Smekens

TEAMVERANTWOORDELIJKE HR-DIENSTVERLENING (ORGANISATIE)
31 JAAR
GETROUWD, 3 KINDEREN

Huidige werksituatie?
“We werken maximaal digitaal. Selectiegesprekken verlopen zoveel mogelijk via Teams, maar de vormingen zijn uiteraard geannuleerd.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Leuk is dat ik nu meer tijd heb om na het werk met de kinderen te spelen. Mijn dochter Ella kan sinds deze week fietsen dankzij het vele oefenen. Anderzijds is het noodgedwongen uitstellen van sommige selectiegesprekken niet ideaal in de huidige war for talent.

Tips voor collega’s?
“Relativeer en blijf zoveel
mogelijk in verbinding
met elkaar.”

 

Lendert Putteman

ADMINISTRATIEF MEDEWERKER (STAFDIENST)
35 JAAR
GETROUWD, 1 KIND

Huidige werksituatie?
“Ik ben voltijds thuis aan de slag. Als er door deze crisis op termijn minder projecten worden opgestart, dan zal dat ook invloed hebben op
mijn werk.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Ik ervaar nu minder stress. Op het werk steek je elkaar soms aan met het ‘druk druk druk’-gevoel. Thuis is het rustiger en kan je je beter
concentreren op de prioriteiten. Ik heb nu ook meer aandacht voor de kleine dingen: ‘s middags in de lentezon met het gezin eten in de veranda, wat werken in de tuin, lekker koken, een goed boek lezen … Ondanks dat de coronacrisis heel triest en ernstig is, brengt ze rust met zich mee en kent het leven een trager ritme.”
Welke lessen trek je uit de crisis?
“Dat we ons soms druk maken over banale zaken. Nu ontdekken we weer wat echt belangrijk is: je gezondheid, familie, vrienden, zorg dragen voor elkaar. Voor deze crisis was het meer ieder voor zich, terwijl we nu merken hoe belangrijk solidariteit is. Hopelijk wordt na deze crisis dus niet alles terug business as usual."

 

Danny Cool

JURIST BIJ DE CEL ADR (VLAAMS HUIS VOOR DE VERKEERSVEILIGHEID)
52 JAAR
GETROUWD, 3 KINDEREN

Huidige werksituatie?
“Van thuis uit volg ik de regelgeving op voor ADR, het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg. Dat is ook in deze uitzonderlijke situatie nog altijd nodig. Scholen en examencentra liggen stil, maar ondertussen verlopen allerlei ADR-certifi caten of attesten. Daarvoor moeten multilaterale akkoorden afgesloten worden, dus intens overleg met alle betrokken actoren blijft ook
in coronatijd essentieel.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Het valt me op hoeveel je via mail en telefoon kan regelen.”
Welke lessen trek je uit de crisis?

“Iedereen doet hard zijn best snel en effi ciënt voor elkaar te krijgen. En dat lukt! Wie weet kunnen we zo in de toekomst alle niet-essentiele vergaderingen schrappen.”
Tips voor collega’s?
“Stel een dagschema op om te vermijden dat je onafgebroken aan het werk bent.”
 

Inge Mariën

STUDIE-INGENIEUR (EXPERTISE BETON EN STAAL)
44 JAAR
SAMENWONEND, 3 KINDEREN (15, 13 EN 10 JAAR)

Huidig werksituatie?
“Gelukkig is thuiswerk al een hele tijd de regel waardoor ik mijn werk nu gewoon thuis kan uitvoeren. Momenteel leg ik me toe op projecten in studiefase.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“We leren met zijn allen in sneltempo optimaal digitaal (samen)werken, dat is positief. Geen overvolle treinen is natuurlijk ook wel leuk, althans voor eventjes. Mijn
kinderen hebben veel schoolwerk en het is best gezellig om samen thuis aan de slag te zijn. Wel slaag ik er nu minder goed in om ’s avonds het werk uit mijn hoofd te zetten. Uiteindelijk werk ik toch nog altijd het liefst ‘op het werk’, onder collega’s.”
Welke lessen trek je uit de crisis?
“Overleggen via Teams of Skype geraakt nu helemaal ingeburgerd. Ook na deze crisis is dat superhandig voor een snel overleg met thuiswerkende collega’s of collega’s op een andere locatie.”
Tips voor collega’s?
“Mijn kinderen zijn al wat groter, waardoor ik gemakkelijk goed kan doorwerken overdag. Avonden en weekends probeer ik werkvrij te houden. Gelukkig is het stralend weer. Zalig om na het werk even te gaan lopen of fietsen!”

 

Wim Delestinne

ICT-COÖRDINATOR (ALGEMENE TECHNISCHE ONDERSTEUNING)
35 JAAR
GETROUWD, 2 KINDEREN (7 EN 3 JAAR)

Huidige werksituatie?
“Nu thuiswerk de regel is, zijn er voor ons enkele nieuwe uitdagingen bijgekomen, zoals de vervroegde uitrol van Teams. We willen iedereen de nodige steun bieden bij werken op afstand.”
Positief of negatief aan deze situatie?
“Dit is een uitstekende kans voor iedereen om de nieuwe manier van werken te omarmen. Ik heb ook de indruk dat vergaderingen korter zijn en meer ter zake. Zelf vind ik continu van thuis uit werken niet evident. Het is druk met vier in huis! Gelukkig is het mooi weer en kunnen de kinderen buiten spelen.”
Welke lessen trek je uit de crisis?
“Meer dan eens moeten we met z’n allen openstaan voor nieuwe technologie en innovatie. Zo maken we onszelf en de organisatie weerbaar.”
Tips voor collega’s?
“Probeer positief te blijven, ook al is het niet altijd gemakkelijk. Door structuur aan te brengen in mijn dag, zorg ik ervoor dat privé en werk gescheiden blijven.”

 

TIPS VOOR THUISWERKERS

  1. Zorg voor een afgezonderde werkruimte met voldoende lichtinval, verse lucht en degelijk meubilair.
  2. Varieer taken en houding, en beweeg regelmatig.
  3. Blijf in contact met collega’s en maak goede afspraken met je leidinggevende.
  4. Probeer vanop afstand goed samen te werken via Teams of WhatsApp. Stel je Outlook-agenda open voor alle collega’s.
  5. Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over je werktijden, pauzes en wanneer je al dan niet gestoord mag worden.

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar. Door het maximale thuiswerk kan deze situatie extra moeilijk zijn.

Heb je het lastig? Bel met elkaar of met een van onze interne vertrouwenspersonen. Je vindt hun gegevens terug op ons departementaal intranet > Thema’s > Personeel > Welzijn > Vertrouwenspersonen.

Meer tips? Kijk op het departementale intranet > Afdelingen > Stafdienst > Het coronavirus: onze aanpak in het departement > Veilig en stressvrij thuiswerken.