EHBO-medewerkers: ons geluk bij een ongeluk

in
MOW Mag

Een ongeval is vlug gebeurd. En dan is het maar goed dat we kunnen rekenen op onze EHBO-medewerkers: collega’s die een speciale opleiding gevolgd hebben om mensen in nood te kunnen helpen. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: waarom doen ze het?

Het zal je maar overkomen: op het werk een appelflauwte krijgen, ongelukkig vallen of erger. Gelukkig zijn er in ons departement 53 collega’s die zich hebben bijgeschoold tot EHBO medewerker. Zij bekommeren zich om personen die onwel zijn geworden of een ongeval hebben gehad. Ze begeleiden hen naar het verzorgingslokaal, brengen de slachtoffers de eerste zorgen toe en bij ernstige of levensbedreigende situaties roepen ze onmiddellijk het noodnummer (0)112 op. Enkel medicijnen toedienen, daarvoor zijn ze niet bevoegd. Drie collega’s getuigen in MOWmag waarom ze EHBO-medewerker zijn.

 

Wat moet je doen bij een ongeval?

 

  • Verwittig het noodnummer 112.
  • Waarschuw het onthaal (de balie, de onthaalmedewerker of het aanspreekpunt voor externen) en wijs een personeelslid aan dat de dienst 112 opwacht. Pas indien nodig eerste hulptechnieken toe als je die voldoende beheerst.
  • Zorg ervoor dat de lijnmanager de familie van het slachtoffer op de hoogte brengt.


Meer weten over EHBO? Surf naar overheid.vlaanderen.be/ehbo

 

Githa Van Gorp

EXPERTISE BETON EN STAAL

Githa is al 8 jaar EHBO-medewerker. Na de basisopleiding van 20 uur in 2012 volgt ze jaarlijks de heropfrissingscursus van 4 uur. “Ik zie het als mijn burgerplicht om mensen in nood te helpen. In dat opzicht is het voor elke collega interessant om een EHBO-cursus te volgen.” Op het werk heeft ze tot nu toe nog geen EHBO moeten gebruiken, maar Githa heeft wel al een fietser geholpen na een zware val. “Dat bewijst dat de opgedane kennis ook buiten de kantoormuren van pas komt. Thuis ontdekte ik bijvoorbeeld dat bamboe verwijderen zonder handschoenen geen goed idee is. Gevolg: een serieuze snee in mijn vinger. Ook EHBO-verantwoordelijken maken dus fouten. Maar ik heb de wonde gelukkig goed kunnen verzorgen.”

EHBO-tip?  “Volg de EHBO-opleiding, want je kan er levens mee redden.”

 

Peter Viaene

WATERBOUWKUNDIG LABORATORIUM

Peter is EHBO-medewerker sinds 2008. Eind 2013 werd hij de EHBO verantwoordelijke van WL. “Toen de toenmalige EHBO-verantwoordelijke met pensioen ging, heb ik geen moment getwijfeld om die functie in te vullen. Ik vind het fijn om mensen te helpen.” Bij het WL zijn er de laatste jaren enkele EHBO-medewerkers bijgekomen, waardoor ze de eerste hulp met 8 collega’s kunnen opvangen. Peter staat zo 1 of 2 keer per jaar collega’s bij met zijn EHBO kennis. Eén keer verliep dat iets minder vlot. “Als je de kast van een AED-toestel opent, gaat er een alarm af. In mijn haast om dat toestel er zo snel mogelijk uit te halen, liet ik het vallen op de voet van de collega die me daarbij hielp… Het AED-toestel was oké, de tenen van mijn collega iets minder (lacht).”

EHBO-tip? “De opleiding reanimatie en het gebruik van een AED-toestel is een aanrader.”

 

Nathalie Joliet

GEOTECHNIEK

Nathalie kwam in 1997 voor het eerst in contact met EHBO. “Ik werkte toen als au pair in de Verenigde Staten. Daarvoor moest ik een verplichte EHBO-cursus volgen, specifiek gericht op kinderen. Toen ik in 2004 hoorde dat Geotechniek EHBO-medewerkers zocht, heb ik me meteen kandidaat gesteld.” Een collega met een omgeslagen voet, iemand die het topje van zijn duim er per ongeluk afsneed … Nathalie kon haar kennis al enkele keren toepassen op de werkvloer: “Ik herinner me dat een collega zijn duim bezeerd had en mij om een pleister kwam vragen. Het heeft me toen veel moeite gekost om die persoon ervan te overtuigen dat een pleister niet de juiste oplossing was. Uiteindelijk had hij meerdere hechtingen nodig.”

EHBO-tip? “Blijf altijd rustig.”

 

Voel jij je ook geroepen?

Super! Jouw inzet is letterlijk van levensbelang.
Alle info vind je op: overheid.vlaanderen.be/hulpverlener-bij-de-vlaamse-overheid