Het brandt onder de brug: relaas van een heftige avond.

in
MOW Mag

1 augustus 2018. Een vrachtwagen slaat in volle avondspits om op de Brusselse ring in Halle. Net onder een brug. Het gevaarte – geladen met papier – vat onmiddellijk vuur. De buiten- en binnenring zijn volledig versperd. Ingenieurs Kristel en Christophe van Expertise Beton en Staal (EBS) worden  erbij gehaald. Is de stabiliteit van de brug in gevaar?

17:55 - De telefoon rinkelt

Christophe en Kristel zijn de laatste twee overblijvers op kantoor als die woensdagavond de telefoon rinkelt. Afdelingshoofd Paul Meekels hangt aan de lijn. Of er nog iemand van het expertisedomein Betonnen Bruggen op kantoor is, want er is een ongeval gesignaleerd en er zou iemand ter plaatse moeten gaan. Kristel heeft die dag al een intensieve interventie aan een stalen brug achter de rug en is een beetje opgelucht dat het woordje ‘beton’ valt. Ze kan de telefoon doorgeven aan Christophe. Betonnen bruggen, dat is zijn domein.

18:00 - Welke brug precies?

Christophe contacteert een collega van het Agentschap Wegen en Verkeer om de precieze locatie van de brug te achterhalen. Een kaart met alle kilometerpunten van de Vlaamse wegen moet  uitsluitsel brengen. Het door Kristel snelopgesnorde inspectieverslag toont op die locatie een stalen brug. Geen betonnen … Zitten ze op het juiste spoor?

18:15 - Op zoek in de kelder

Alles moet snel gaan, maar het heeft geen zin om met foute of onvolledige informatie naar het ongeval te trekken. Terwijl Kristel op zoek gaat naar het inspectiedossier van de brug, legt Christophe contacten met de politie ter plaatse. Uiteindelijk wordt het duidelijk dat het om een staal-betonnen brug gaat. Christophe haalt het uitgebreide bouwdossier uit de kelder. Een ‘gemixte’ brug, het maakt er de analyse niet eenvoudiger op! Gezien de ernst van de situatie besluiten Kristel en Christophe samen ter plaatse te gaan.

18:40 - Taxi politie

Een politiewagen met sirene aan brengt Kristel en Christophe naar de plek van het onheil. Met alle info onder de arm. De halve ring zit potdicht. Om iets voor 19 uur zijn ze bij de vrachtwagen. Exact een uur nadat het telefoontje binnenliep. Het gevaarte rookt en smeult nog na. Gelukkig ligt hij niet tegen een brugpijler aan.

19:00 - Klauteren en hoogtevrees

Via het talud en het landhoofd klauteren ze op de brug. Geen twijfel mogelijk: het brugdek buigt serieus door. Enkele minuten later brengt een brandweerladder hen tot aan de stalen leggers onder de brug. Ze inspecteren de vervorming, de toestand van de lassen, de boutverbindingen, de verfschade …

20:30 - Het advies is klaar

Na een inspectie van anderhalf uur hebben Kristel en Christophe een advies klaar: overliggend verkeer wordt verboden om de brug niet extra te belasten. Als de brandweer het loszittend beton wegspuit, mag er wel opnieuw verkeer onder de brug rijden. De takelwerkzaamheden kunnen starten.

23:00 - De laatste trein

Het duurt even om de brandweer ervan te overtuigen dat zij onder hoge druk de loszittende betonstukjes veilig kunnen wegspuiten. De lokale politie brengt Kristel en Christophe naar het station van Halle waar ze de laatste trein naar huis nemen. De werken gaan de hele nacht door.

06:00 - De ring gaat open

Net voor de ochtendspits gaat de ring weer open. Kristel schrijft in de namiddag het Bijzonder Inspectieverslag. Moeten we de brug afbreken of kunnen we ze herstellen? Die knoop moet binnenkort doorgehakt worden, na een grondige studie door EBS.

Op alles voorbereid

Kristel Reynaert: “Op een gewone werkdag doen we vooral studies en leveren we advies rond de nieuwbouw en renovatie van bruggen, sluizen, kaaimuren … Ook inspecties en aanvragen voor zwaar uitzonderlijk vervoer behoren tot ons dagelijks takenpakket. Maar onverwachte oproepen als deze krijgen we ook wel een paar keer per jaar. Als een boot tegen een sluis vaart of een te hoog geladen vrachtwagen een brug raakt bijvoorbeeld. Je laat dan meteen vallen waar je mee bezig bent. We hebben dus geen typische kantoorjob. Wel een grote verantwoordelijkheid.”

Christophe Van Ginderachter: “De bewuste brug in Halle ziet er eenvoudig uit, maar complexer kan je ze bouwtechnisch bijna niet bedenken. Bovendien is ze 50 jaar oud, veel reserves heeft ze niet. De verkeersbelasting is de laatste jaren ook enorm toegenomen. Plus de impact van zo’n ongeval. Dat  zijn veel gegevens die je goed moet interpreteren voor je beslist of er opnieuw verkeer onder of over mag.”