Red Torpedoes trainen in nieuw maritiem onderzoekscentrum in Oostende

Olympische kajakkers in de sleeptank van het MOCin
Persbericht

Oostende – 6 januari

De Red Torpedoes, onze olympische kajakkers, willen komende zomer in Japan hoge ogen gooien op de Olympische Spelen en bereiden zich daar minutieus op voor. Voor die olympische droom vonden er vandaag trainingen plaats op een ongewone locatie: het nieuwe maritiem onderzoekscentrum (MOC) in Oostende. Lize Broekx, Hermien Peters, Artuur Peters en Bram Sikkens kwamen er hun start perfectioneren in een sleeptank van 174 m lang en 20 m breed. Die tank, waarin uiterst gedetailleerde metingen en uitgebreide analyses mogelijk zijn, wordt over enkele maanden gebruikt om met scheepsmodellen de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens en waterwegen voor schepen te onderzoeken.
 

Resultaat van een mooie samenwerking

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Sport Vlaanderen en de Vlaamse Kano & Kajak Federatie (VKKF) slaan de handen in elkaar om de Red Torpedoes op olympische medaillekoers te brengen. Door deze unieke samenwerking kunnen Lize Broekx, Hermien Peters, Artuur Peters en Bram Sikkens trainen in het nieuwe maritiem onderzoekscentrum van het Departement MOW. In dat centrum zullen de Vlaamse overheid, KU Leuven en UGent onderzoek verrichten naar de invloed van golven, getijden en wind op schepen en constructies in zee: een ideale omgeving voor gedetailleerde metingen en uitgebreide videoanalyses van de bewegingen van de kajakkers.
 

Start verbeteren om te scoren in Tokio

Deze samenwerking, die kadert in de minutieuze voorbereiding op de Olympische Spelen, is een buitengewone opportuniteit voor de Red Torpedoes. “Het is een grote uitdaging binnen de kajaksport om een gestandaardiseerde omgeving te vinden voor testen die niet beïnvloed worden door de omgevingsfactoren zoals wind en stroming”, zeggen de Red Torpedoes. “Doordat de Olympische Spelen door corona een jaar zijn uitgesteld, kregen we de kans om het nieuwe onderzoekscentrum te gebruiken, en die wilden we niet laten liggen. We kunnen hier heel specifiek trainen op onze start, een uiterst belangrijk facet in de wedstrijd.“ De trainingen werden gefilmd met twee vaste camera’s (1 in achteraanzicht en 1 onderwater), met een mobiele GoPro en via laser tracking (FAST-systeem vanuit de atletiek).

Hermien Peters en Lize Broekx hebben hun ticket voor Tokio al binnen met hun vierde plaats op het WK 2019. Ze wonnen in 2020 ook de K2 500m op de wereldbekermanche in het Hongaarse Szeged. Artuur Peters en Bram Sikkens moeten zich nog plaatsen voor de Spelen. In 2019 behaalden ze goud op de K2 1000m op het EK U23.
 

Specifieke eigenschappen sleeptank zijn ideaal voor kajaktrainingen

Het nieuwe maritiem onderzoekscentrum werd in het voorjaar van 2019 opgeleverd. Sindsdien wordt er gewerkt aan de realisatie van de installaties. Het centrum bevat een sleeptank, golfbak, kantoorgedeelte en een ruimte voor een toekomstige scheepssimulator. De sleeptank is de enige tank ter wereld waarin volautomatisch manoeuvreerproeven kunnen worden uitgevoerd met grote scheepsmodellen (8 m) in ondiep water. De eerste proeven met scheepsmodellen zijn gepland voor het voorjaar van 2021. Momenteel wordt een ‘voorbelasting’ van de fundering van het betonnen bassin uitgevoerd, noodzakelijk om de nodige nauwkeurigheid voor de sleepwagen te garanderen.

De specifieke eigenschappen van de sleeptank bieden meerdere voordelen voor de Red Torpedoes.

  •  Door de grote lengte kunnen de kajakkers in gecontroleerde omstandigheden de start én de fase na de start, de versnelling, trainen en vervolgens analyseren.
  •  De onderwaterramen in de bodem en de zijkant van het bassin maken het mogelijk om de slag van de peddel onder water te analyseren.
  •  Door de grote breedte vaart de kajak niet in zijn eigen golven.
     

Maritiem onderzoekscentrum: essentieel voor Vlaamse havens en waterwegen

Het maritiem onderzoekscentrum werd gebouwd op de terreinen van Plassendale 1, in de achterhaven van Oostende, bij Ostend Science Park. “In dit nieuwe complex zal grensverleggend onderzoek gebeuren door het Waterbouwkundig Laboratorium, KULeuven en UGent. De schepen wordt steeds groter, varen meer en meer autonoom, en de ecologische ambities liggen steeds hoger. Deze infrastructuur is belangrijk om de toegankelijkheid van onze haven en waterwegen te verzekeren”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Vlaamse, Europese én internationale onderzoekers zullen afzakken naar het Flanders Maritime Laboratory. In afwachting van de eerste proeven stellen we graag onze infrastructuur en kennis ter beschikking aan onze Vlaamse topsporters. Ik hoop dat ze hier de vruchten van plukken.” Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) is een afdeling van het Departement MOW en al meer dan 80 jaar een expertisecentrum voor onderzoek en adviesverlening over waterbouwkundige, nautische, hydraulische, sediment gerelateerde en hydrologische vraagstukken.
 

Kleine details maken het verschil

Sport Vlaanderen ondersteunt de topsportfederaties om zich via een wetenschappelijke invalshoek zo professioneel mogelijk voor te bereiden op de Olympische Spelen. “We gaan daarbij op zoek naar de zogenaamde ‘marginal gains’, de kleine details die het verschil kunnen maken”, zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Sport. “Dat kan bijvoorbeeld met voeding, medische opvolging en psychologie, maar ook via technologie of biomechanica, zoals hier in Oostende. Soms moet je out of the box durven denken om progressie te maken en resultaten neer te zetten. Ik juich deze unieke samenwerking met het maritiem onderzoekcentrum, dat ik twee jaar geleden als Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken nog mee opende, dan ook toe en hoop dat onze kajakkers in Japan van zich laten horen. Ik wens hen alvast veel succes!”
 

Meer info