Spectaculaire operatie aan de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge

Pierre Vandammesluis Zeebruggein
Persbericht

Gerenoveerde sluisdeur wordt teruggeplaatst

In de haven van Zeebrugge wordt volgende week dinsdag 9 juli een volledige sluisdeur vanuit de achterhaven overgebracht naar de Pierre Vandammesluis en opnieuw teruggeplaatst. Een spectaculaire operatie, want de deur weegt 2500 ton en heeft de oppervlakte van een kwart voetbalveld (66 m x 11 m x 25 m). De actie maakt deel uit van de grootscheepse renovatie van de Pierre Vandammesluis, de cruciale toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. 

Onderhoudswerken aan sluisdeur, deurkamer en deurloop

De sluisdeur werd op 22 maart 2018 losgekoppeld, uit het water getild en overgebracht naar de achterhaven voor onderhoudswerken. Oesters en slib zijn verwijderd. De mechanische onderdelen werden nagekeken, nieuwe technologieën en systemen zijn geïnstalleerd en de deur kreeg een nieuwe laag verf. In de sluis zelf werden aan de deurkamer en de deurloop reinigings- en schilderwerken uitgevoerd. De rails en geleidingsrails zijn vernieuwd. Al die werken werden volgens een strakke tijdsplanning en binnen budget uitgevoerd.

Operatie van 14 uur

De sluisdeur wordt in de achterhaven vanop de kaai opgetild, richting het sluiscomplex getransporteerd en daar opnieuw in de deurkamer geplaatst. Het gaat om de meest zeewaartse deur, die het meest te lijden heeft onder de getijden. Voor de operatie wordt gebruik gemaakt van het hijsschip 'Rambiz': een drijvende bok die een gewicht van 3.300 ton kan tillen. De hele liftingsoperatie neemt naar schatting 14 uur in beslag. Er zijn ongeveer 50 mensen bij betrokken. Tijdens de operatie worden om veiligheidsredenen geen toeschouwers toegelaten op het sluisplateau. Het scheepvaartverkeer door de sluis zal op 9 juli gestremd zijn van 7 tot 19 uur.

Renovatie van 120 miljoen euro

De haven van Zeebrugge is een belangrijk maritiem kruispunt en economische motor voor Vlaanderen. Vooral wagens, aardgas en dagelijkse gebruiksgoederen worden er behandeld. De Pierre Vandammesluis (°1984) is vandaag de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven. Ze bestaat uit 2 sluishoofden met elk 2 roldeuren en 2 beweegbare bruggen. Sinds 2010 gebeuren er continu structurele renovatiewerken aan de Pierre Vandammesluis. Ook de komende jaren zal nog een sluisdeur worden losgekoppeld, in de achterhaven gerenoveerd en daarna terug in de kamer geplaatst. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken schat de volledige renovatie af te ronden tegen de zomer van 2023. De totale renovatiekost zal ongeveer 120 miljoen euro bedragen.

Samenwerking tussen overheid en privé 

De renovatie van de Pierre Vandammesluis is een grootscheepse en zeer complexe operatie, die alleen mogelijk is dankzij de goede samenwerking tussen verschillende partners. De Tijdelijke Vereniging Soetaert-Jan De Nul heeft als hoofdaannemer de leiding in de renovatiewerken van deze sluisdeur en werkt samen met verschillende onderaannemers, meerdere afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en diverse externe partijen, zoals het studiebureau SBE en het havenbedrijf Zeebrugge (MBZ). 
 

Over het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid doet Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. Het departement telt ruim 600 collega's. Samen zetten ze elke dag hun expertise in beweging voor een veilige, slimme en duurzame mobiliteit én voor een hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur.

Over Jan De Nul Group

Soetaert NV en Jan De Nul NV zijn dochterbedrijven van Jan De Nul Group. Kennis, innovatie en duurzaamheid. Dat is de kracht van Jan De Nul Group. De groep is marktleider in bagger- en maritieme werken, alsook in gespecialiseerde diensten voor de offshore markt van olie, gas en hernieuwbare energie. De groep is bovendien een belangrijke speler in de civiele bouwsector en de milieusector. Samen met zijn klanten bouwt Jan De Nul Group op een verantwoorde manier mee aan verdere economische ontwikkeling.