Strengere controle bij autokeuring

in
Persbericht

Persbericht 5 maart 2019

De Vlaamse keuringscentra hanteren nieuwe criteria tijdens de keuring van voertuigen. Bepaalde krassen, barsten en verkleuringen op de voorruit en voorste zijruiten kunnen ertoe leiden dat een voertuig een rood keuringsbewijs krijgt. Deze strengere controle is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU.

 

Gebreken aan de ruiten

De beschadigingen die aanleiding kunnen geven tot een rood keuringsbewijs zijn niet langer beperkt tot het gezichtsveld van de bestuurder, maar worden uitgebreid tot het schoonmaakgebied van de ruitenwissers én de zijruiten wanneer het zicht naar de buitenspiegels belemmerd wordt.

Concreet gaat het om de volgende beschadigingen:

  • een barst of vervorming met een lengte van meer dan 100 mm in één laag van gelaagd glas
  • een barst met een lengte van meer dan 50 mm in twee lagen van gelaagd glas of in een paneel
  • oppervlakkige krassen waarvan de breedte meer dan 5 mm bedraagt
  • een doorzichtige beschadiging of verkleuring (ster, ...) met een diameter van meer dan 20 mm
  • een niet of slecht doorzichtige beschadiging of verkleuring met een diameter van meer dan 10 mm (luchtbel, …); twee of meerdere kleinere niet of slecht doorzichtige beschadigingen of verkleuringen die op minder dan 10 mm van elkaar liggen, worden beschouwd als één beschadiging of verkleuring.

Voorheen werd bijvoorbeeld een voertuig met een barst van meer dan 10 cm in de voorruit aan de passagierszijde goedgekeurd met een groen keuringsbewijs met een loutere opmerking om het gebrek in het oog te houden. Vandaag zal dezelfde barst die zich bevindt binnen het schoonmaakgebied van de ruitenwissers aanleiding geven tot een rood keuringsbewijs dat 15 dagen geldig is. Eigenaars krijgen dus 15 dagen de tijd om deze gebreken te herstellen.

Wanneer naar de keuring?

Eigenaars moeten voor het eerst met hun voertuig naar de technische keuring binnen de 2 maanden vóór de datum waarop hun voertuig 4 jaar is ingeschreven in België. Daarna moet hun voertuig jaarlijks gekeurd worden binnen de 2 maanden vóór het verstrijken van hun laatst afgeleverde keuringsbewijs. In sommige gevallen krijgen eigenaars een eenmalige bonus waardoor ze pas na 2 jaar opnieuw naar de keuring te gaan.

Wettelijke verplichting

Eigenaars zijn wettelijk verplicht om zelf op te volgen wanneer ze hun voertuig moeten laten keuren. Ze kunnen dit nagaan via de datum die op hun keuringsbewijs of via de mobiele app ‘Mijn Autokeuring’ van GOCA. De keuringsstations versturen in de weken die aan de keuring voorafgaan een uitnodiging naar de eigenaars als herinnering om hun voertuig tijdig aan te melden. Let op: ook indien eigenaars geen uitnodiging ontvangen, zijn ze verplicht om hun voertuig tijdig te laten keuren.

Keuring plannen

Tijdens de technische keuring worden onder meer de volgende zaken gecontroleerd: remmen, stuurinrichting en stuurwiel, lichten, chassis, veiligheidsgordels, emissies … De keuring vindt steeds plaats in een erkend keuringsstation. Eigenaars kiezen zelf het keuringsstation, de dag en het tijdstip waarop u uw voertuig laat keuren. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken. De contactgegevens van alle autokeuringsstations staan op de website van GOCA.

Wetgeving

De Vlaamse overheid is sinds 2014 bevoegd voor de stations van technische keuring die in Vlaanderen gevestigd zijn. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 april 2018 tot wijziging van diverse besluiten met betrekking tot de technische keuring zorgt ervoor dat de Europese regelgeving 2014/45/EU in Vlaamse regelgeving wordt omgezet. Keuringsstations passen sinds 17 december 2018 de strengere regels van de Europese richtlijn toe.

Websites

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid doet Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. Het departement telt ruim 700 collega's. Samen zetten ze elke dag hun expertise in beweging voor een veilige, slimme en duurzame mobiliteit én voor een hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur. Onze collega's werken zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan projecten zoals de overkapping van de ring rond Antwerpen, de nieuwe sluis in Zeebrugge en de aanleg van een fietssnelweg van Leuven naar Brussel. Om die brede waaier aan uitdagingen tot een goed einde te brengen, kan ons departement rekenen op experts uit verschillende domeinen: van ingenieurs en bruginspecteurs, over beleidsmakers en juristen tot verkeersspecialisten, landmeters en laboranten. Heel diverse profielen die met hun inzet, teamwork en vakmanschap willen bijdragen tot een betere samenleving.


Perscontact
Nick Arys,
woordvoerder Departement Mobiliteit en Openbare Werken
M 0494 71 30 30
nick.arys@mow.vlaanderen.be